fredag 28. mars 2008

Reklame

Jeg har sett hvordan reklamen kan lure oss ved å bruke forskjellige ”triks”. Pene modeller, lovende ord, og kjente personer som bruker produktet, er bare noen av dem.

Reklame får vi bare mer og mer av i dagens samfunn. Den vil aldri forsvinne. Derfor mener jeg det er viktig at vi er beviste på hvordan den påvirker oss, og at vi er kritiske når vi ser den.

Reklamebransjen tyr stadig til nye metoder får å få akkurat deg til å kjøpe ulike produkter. Pene, slanke, lettkledde mennesker er en klassiker for å fremme et produkt, uansett om det er undertøy, frokostblanding, blomster eller parfyme det skal reklameres for. Målet er at vi skal føle at vi trenger det produktet de vil selge oss.

Ofte blir tall og faktaopplysninger knyttet til reklamen – f. eks: ”70 prosent av alle rynker blir borte hvis du bruker denne kremen” eller ”Vippene blir 60 prosent lengre”. Om dette er riktig er veldig vanskelig å sjekke.
Om vi blir påvirket og reklamen har lykkes, kan vise seg på ulke måter. Når vi går rundt å nynner på melodien fra en reklame film eller når vi snakker om hvor teit eller morsom en reklame var, da har vi latt oss påvirke. Vi husker produktet og vil muligens velge dette neste gang vi skal handle. En av grunnene til at vi kanskje vil velge dette produktet neste gang er at vi da kjenner produktet, og vi tror vi vet hva vi får.

Når det gjelder reklame som også SKAL sendes under programmer eller kanskje yndlings filmen din på TV, er jeg èn av de som mener at det er helt unødvendig med sådan unødvendig vrøvl! Det er helt forstålig at prudusentene av reklamene ser på det som en god idè å sende ut dette, når det er folk over hele landet som vil se akkurat dette - og bli lett påvirket - men er det nødvendig? Hadde det ikke gått ann å gjøre noe med dette, som jeg vil si at jeg ser på som et "problem"?
- Hva med å f.eks lage en ny "ekstra kanal" for alle produsentene, og heller sende all reklamen der? Vil folk henge med på hva som er "nytt, mote, mat, interiør, hvitevare osv" - hadde de søkt det opp. Det er jo enkelt og greit det letteste - for ALLE. Hvorfor ødelegge for noen, når vi kan slippe det hele? Det er en irriterende tanke.

Ingen kommentarer: